Mitt Bildgalleri

3 mars 2011

Osis...

Känns som jag har lite otur just nu, det började i fredags med tråkiga nyheter som gällde jobbet, sedan på söndagen när vi kom hem från landet väntade ett brev från öronmottagningen där man meddelade att den tid jag hade som nu i onsdags hade blivit flyttad till nästa fredag den 11/3. Usch det kändes skitjobbigt för jag har väntat så länge nu på att få bort mina stygn i örat och bort med salvan, 3 veckor efter operation är bruklig tid men eftersom min läkare var på semester så blev det framflyttat 2 v till denna vecka vilket är 5 veckor efter operation och sen nu då ännu en flytt till fredag nästa vecka vilket alltså då blir 7 veckor efter op så när som på 2 dagar. Blä blä blä kände jag för detta, är så trött på känslan i mitt öra.

När det gäller mina ögon så har jag kunnat konstatera att Mr B ser bättre och bättre men inte jag och idag var jag tillbaka på Memira för undersökning och där kunde man konstatera att jag hör till de 25 % som drabbas av efterstarr (något som sitter på linskapseln inne i ögat), detta är mycket lätt och smärtfritt att ta bort men kan inte göras riktigt än. Dessutom hör jag även till den lilla procent som fått en kvarstående synförändring efter linsbytet som måste korrigeras med laser och det kan jag göra tidigast 6 månader efter operation, alltså i augusti. Så jag fick susa hem efter mina gamla glasögon vilka jag kostnadsfritt kommer att få nya glas i, nu med styrkor för mitt nya synfel. Jag har gått från närsynt till översynt vilket innebär att jag ser skitbra på jättelångt håll (mer än 25 m) men dåligt 0-25 m. Ja ja, detta var ju sådant som jag visste kunde ske men jag hade ju en förhoppning om att slippa lasra ögonen. Det känns dock skönt att veta att alla efterbehandlingar som jag behöver ingår i priset hos Memira.

Jag brukar ofta höra till de få procent som får ex biverkningar av medicin, eller drabbas av andra olika udda saker, men aldrig aldrig hör jag till de få procent som vinner storvinster, eller ens små vinster för den delen. Det tycker jag är orättvist!


5 kommentarer:

Anonym sa...

Livet är hårt, orättvist o besvärligt. Det vet du väl ;)

/Ulf

Anonym sa...

Vilken otur med ögonen men det blir säkert bra såsmåningom... Jag gjorde en lasek på memira för tre år sen och det blev riktigt bra... Min man är lite sugen på rle som ni gjort, få se om han samlar mod... Verkar ji knasigt det där med häxa på AF, man kan ju undra... Jag tror jag träffat på dig hos Bodil på Vayu, yogar du där nu? Allt Gott Marie

Turid sa...

tack för dina visdomsord Ulf!!

Marie
Letar i minnet efter ansikte till namnet, men då jag inte längre har något minne så kommer jag inte ihåg några namn på mina "medyogare" Vem av dem är du? din mattposition? vid sidan eller bakom?
Jag yogar inte där just nu, kör lite hemma av och till men då mestadels yinyoga.

Just lasek är det som blir aktuellt för mig också, men det ska väl gå det också :)

/turid

Anonym sa...

Tack för din blogg ang ögonoperation. Tråkigt att du råkar ut för rskerna. Jag gjorde RLE operation för sex dagar sedan o ser suddigt på alla avstånd. Det är jätteskönt att läsa din blogg från verkligheten om att det tar tid att bli bra. Jag har ju hört det från Memira också, men jag har inte uppfattat vad de menar med att det tar tid. De kanske inte vågar säga det innan operationen...
Jag önskar dig lycka till med din laserjustering senare.
/Kristin

Turid sa...

Hej Kristin
Jag förstår att det måste vara jättesvårt för memira att säga hur lång tid det tar när det är så olika från person till person, ser man bara till min sambo och mig så har vi hamnat på var sin ände på skalan, där jag, för en gångs skull, är långsam och han snabb.

Men jag känner ingen direkt oro utan förlitar mig på att laserbehandlingen i augusti ska går bra. Först nu de senaste 1-2 veckorna känner jag att linserna har börjat stabilisera sig innan dess kände jag rent fysiskt hur dom "skvalpade" runt där inne och det till och med syntes när man tittade noga att det liksom darrade där inne när jag rörde ögat fort. Men nu har det helt försvunnit. Det tog mig drygt 6 veckor och för min sambo max 2 veckor, sån skillnad kan det alltså vara från person till person.

Men om du upplever oskärpa på alla avstånd så kan du ju råkat ut för samma som jag och då behöver du kanske korrigering med glasögon.

Du får gärna maila mig om du har undringar eller så

/turid