Mitt Bildgalleri

11 april 2011

Inte så bra..

Bilden från CZ Hemdekor
Ibland går saker o ting bra, ibland mindre bra.. och vissa gånger inte alls. Vi skulle mura en mur, ja eller rättare sagt vi skulle laga en befintlig mur av natursten och även lägga på ett extra varv på den. Detta arbete påbörjade vi i lördags, vi hade köpt grejor som murslevar hinkar och givetvis även slabb att mura med, för säkerhets skull hade vi frågat på Byggmax vad vi skulle använda, vi hade varit relativt säker på att vi skulle använda cement och kånkat detta till bilen och lastat in, men sen i kassan frågade jag om detta var rätt och fick till svar att "murbruk" var det som skulle användas.

Jag kan nu konstatera att det var himla dumt att fråga, för cement var det rätta valet, vilket vi bistert fick erfara under lördagen. Vi började ganska snart att ana att det inte stod rätt till och efter ett samtal till en murare Mr B känner fick vi reda på att mura en mur med natursten inte kan muras med murbruk, murbruk används till tegelsten inte naturstenar. Så det blev fram med vattenslangen och sen skölja rent. Så först till nästa helg hoppas vi nu bli klara med muren. Mina fina tunnor som jag köpte i höstas står nu på plats. Dom har stått vända upp och ned hela vintern och nu har jag skurat ur dem och ställt dem på plats vid husgavlarna. Dom är en fröjd för ögat och håller kvar vattnet fint.

Nu ska jag köpa en liten vattengroda i brons med tillhörande pump som ska se till att vattnet hela tiden rör sig för det gillar nämligen inte myggor att lägga sina små barnsamlingar i. Hade även tänkt plantera en näckors i tunnan, mer som exprimen och se om jag kan få den att överleva. Det vore lite roligt faktiskt. Grodbilden här från "Min lilla vrå"

Inga kommentarer: