Mitt Bildgalleri

6 februari 2011

De första dagarna

När jag vaknade i lördagsmorse drygt ett halvt dygn efter operationen så var det en märklig känsla att märka att jag faktiskt såg på långt håll, med ganska skaplig skärpa.

Det som var konstigast med synen var att den konstgjorda linsen kastade runda reflexer i synfältet, massor av cirklar och halvcirklar som hoppade runt omkring. Jag förstod sen att det berodde på att mina pupiller fortfarande var ganska så stora. Mr B hade ytterst lite kvar av detta fenomen.

Sent på eftermiddagen försvann de glänsande cirklarna på mitt vänstra öga och sen någon gång mellan 22 och 23 på kvällen så försvann cirklarna även på högerögat bara på ett ögonblick.

Idag söndag har jag inte upplevt några direkta märkligheter med synen förutom att synen är lite disig och "svajig" och med en tendens till skuggor, syns speciellt mycket svart mot vitt.. alltså när man försöker läsa. Under de kommande veckorna och månaderna kommer nu synen sakta att stabiliseras och bli klarare och synen kommer förhoppningsvis att bli fullgod, både på långt håll samt läsavstånd.

Tre gånger om dagen droppas det i antibiotika i ögonen, två olika sorter och detta ska vi göra i tre veckor.

Det är så oerhört svårt att fatta att en läkare har gjort hål in i mina ögon, tagit ut min naturliga lins, ersatt den med en konstgjord lins slipad i mina styrkor och 40 minuter senare kan man gå hem och det känns inte någonting, ibland kan man ana en känsla av nåt obestämt i ögat men det är allt, ingen som helst smärta.. helt obegripligt. Mina ögonvitor är så vita som aldrig förr, jag som jämt ser lite rödsprängd ut annars har nu jättevita fina ögon, undrar om det beror på antibiotikan??? Det hoppas jag består, då skulle jag verkligen bli glad.

Så i morgon ska jag till jobbet igen, med nyopererat öra och nyopererade ögon. Ska bli spännande att se hur det kommer att gå med jobbet framför skärmen.

När vi anlände till Memira för operation så mötte vi en kvinna som precis gjort samma operation som vi skulle göra, hon var helt lyrisk och det sista hon gjorde var att slänga sina glasögon i burken som står på disken i receptionen, alla gamla glasögon skänks sedan till välgörande ändamål.

Inga kommentarer: