Mitt Bildgalleri

8 februari 2011

Tillbaka på jobbet

Igår så var jag tillbaka på jobbet efter 2 veckors sjukskrivning för örat, är lite halvdöv fortfarande och lär så förbli en knapp månad till till dess salvan är utsugen ur hörselgången.

Var lite orolig för hur det skulle gå att arbeta framför skärmen med mina "nya" ögon men de gick förvånansvärt bra faktiskt. Det är lite suddigt fortfarande rent allmänt och som en grå film över text med mera när det är vit bakgrund, men jag tycker det blir bättre dag för dag.


Första dagen hade jag svårt att se siffrorna på kombinationslåset på cykeln, idag var det inga problem alls. "Halo"-effekten runt lampor är i princip helt borta idag, inte ens mötande bilar i mörkret är något problem vilket känns jätteskönt. Men i lördags var det helt galet precis allt hade glittrande ringar runt sig (precis som på bilden)som guppade runt i ögonen när jag blinkade och rörde blicken och inte bara en ring det kunde vara 4-5 stycken samtidigt och inte nödvändigtvis vara en ljuskälla i mitten av dem heller utan det var kanterna av linsen som syntes då mina pupiller var stora. Och direkt efter operationen när vi skulle gå hem då var ljubågarna runt gatlampor med mera flera meter höga, såg ut som gigantiska pariserhjul som hade exploderat i ljus och färg runt omkring varje lampa, faktiskt supervackert!

Ibland tänker jag "vad har jag gjort, hur vågade jag...", detta är ju något jag aldrig kan "backa" på, är jag helt galen som gjort detta??? En fråga som blev till magont när jag väl vågade se filmen på youtube som visade en RLE operation, käre käre Gud så otäckt.

Men å andra sidan att få chansen att leva helt utan glasögon resten av sitt liv är livskvalitet, och "grå-starr" operationer är ju den vanligaste operationen i Sverige med oerhört lite komplikationer och det är ju i princip en sådan operation jag gjort men jag har fått slipade linser istället för oslipade som man får hos landstinget.

Men det är en oerhört stor sak detta och jag får nu hoppas att jag inte gjort ett tokigt val.





.

Inga kommentarer: